سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لول ترانسمیتر چگونه عمل می کند؟

لول ترانسمیتر یا ترانسمیتر سطح چیست؟

ترانسمیتر سطح یا لول ترانسمیتر (Level Transmitter) دستگاهیست که برای اندازه گیری و گزارش سطح مایعات و سیالات مختلف در داخل یک مخزن استعمال می‌شود. احتمالاً شناور کولر های آبی‌رنگ را دیده اید که با جنبش مکانیکی میتواند واحد سنجش حجم آب در باطن کولر را به شما علامت دهد. تلاش ترانسمیتر ها هم به همین شکل است و از لحاظ همت مشی یکسانی دارااست. البته نباید از این تفاوت چشم پوشی کنیم که در ترانسمیترها منفعت شغل به صورت اعداد دیجیتالی گزارش می شود که تابعی از فاکتورهای مختلف می باشد.

لول ترانسمیتر

البته کاربرد لول ترانسمیتر فقط محدود به مخزن نیست و قادر است در سیستم های لوله کشی یا در منابع ذخیره سازی هم به عمل گرفته گردد. روش استفاده از ترانسمیتر به این صورت می‌باشد که به طور یک ابزار سنجش بر روی مخزن یا مراحل قرار میگیرد و به طور مکانیکی سطح مایع مورد نظر را مشخص می کند. با وجود اینکه سطح مایع یک فاکتور مهم در محاسبات هست، اما می توان از داده های به دست آمده از لول ترانسمیتر برای سایر محاسبات صنعتی و پالایشگاهی استفاده کرد. لول سوئیچ ابزار دیگری می‌باشد که برای سنجش سطح به کار گیری میشود.

 

لول ترانسمیتر چگونه فعالیت می کند؟

همت ترانسمیتر سطح به تبدیل حالت مکانیکی به داده های دیجیتالی وابسته است. چنانچه مطالب قبل مارا در معرفی سایر ترانسمیتر ها دیده باشید، معمولاً در آن‌ها یک مدار الکترونیکی وجود دارااست که این مدار الکترونیکی برای اندازه گیری فاکتور مورد نظر ماست. در لول ترانسمیتر تبدیل حرکت مکانیکی به جریان الکتریکی صورت میگیرد. در زمان نصب ترانسمیتر سطح همگی فاکتورها و خصوصیات تاثیرگذار بر روی آن کالیبره میگردند و دستگاه صفر میشود. زمانی که تغییراتی در سطح سیال داخل مخزن یا حتی جامدات گردآوری ای مانند پودر ها در درون مخزن صورت می‌دهد، باعث ایجاد فشار مکانیکی بر روی سنسور و حسگر دستگاه می‌گردد. این تغییرات سنسور و حسگر سبب ساخت‌و‌ساز یک مدار الکترونیکی در داخل دستگاه میشود که بهره نهایی را به صورت داده های دیجیتالی گزارش می کند. بنابراین لول ترانسمیتر ها بهترین ابزار برای پژوهش بر مخزن ها، تانکرها و ظروف ذخیره سازی می باشند. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش انواع محصولات ابزار دقیق مانند سرگردان فشار است. برای درایت از بها محصولات ابزار دقیق با کارشناسان ما در شرکت بازار سنجش آریا تماس بگیرید.

 

دارای اسم و رسم ترین برندهای ترانسمیتر سطح

ترانسمیتر سطح روزمونت

ترانسمیتر سطح یوکوگاوا

ترانسمیتر سطح اندرس هاوزر

اشکال ترانسمیتر سطح

برای دسته بندی گونه های متعدد ترانسمیتر سطح یا لول ترانسمیتر طرق متفاوتی وجود دارد که بیشتر مربوط به روش تشخیص تغییرات سطح به وسیله سنسور و گزارش سود نهایی آنهاست. با تمرکز بدین اطلاعات در حال حاضر 6 نوع مختلف از آن ها وجود دارد:

 

ترانسمیترهای سطح خازنی (Capacitance Level Transmitters)

این ترانسمیترها از مایع ذخیره شده در یک مخزن و تانکر به عنوان یک دی الکتریک در بین دو یا چندین الکترود استفاده می کنند. معمولا ظرفیت انرژی مدار خازنی درصورتی که مخزن مالامال باشد بیشتر می‌گردد و با کاهش سطح مایع، ظرفیت آن کم میشود. این تغییر و تحول مقدار خیال خازن تحت عنوان سطح مایع تعریف می‌شود و نتیجه آخری به عنوان گزارش سطح نشان داده میشود.

 

ترانسمیترهای سطح هیدرواستاتیک (Hydrostatic Level Transmitters)

این شرکت از ترانسمیتر ها تحت عنوان ترانسمیتر سطح فشار هم شناخته می‌شوند، و مهمترین فاکتور آن‌ها تاثیر نیروی مایع و فشار حجم آن هست. وقتی که حجم سیال در درون مخزن زیاد باشد، نیروی سیال بیشتر هست و حالت عکس نیز برقرار است. این داده ها زیر تاثیر چگالی مایع به دست می آیند و گزارش آخری به عنوان سطح مایع داده میگردد.

 

 ترانسمیترهای سطح مغناطیسی (Magnetic Level Transmitters)

در لول ترانسمیتر مغناطیسی از یک شی کوچک مغناطیسی در درون سیال به صورت شناور استفاده می گردد. تغییر ارتفاع این شی مغناطیسی در داخل مخزن سبب ساز ساخت‌و‌ساز یک نیروی مغناطیسی در باطن می گردد که با تغییر‌و تحول سطح آن داده های دیجیتالی پایانی نیز تغییر میکند. به این ترتیب جنبش کردن شیء مغناطیسی تغییر تحول ارتفاع آن در درون مخزن به عنوان سود نهایی گزارش میشود.

 

 ترانسمیترهای سطح راداری (Radar Fill Level Transmitters)

در ترانسمیتر سطح راداری از انتشار فرکانس رادیویی استعمال میشود. نحوه به کارگیری از این دستگاه ها بدین صورت هست که ترانسمیتر در بالای یک مخزن مملو‌از سیال نصب می شود. ترانسمیتر به مانند یک رادار امواج رادیویی را به مایع باطن مخزن می‌فرستد و و امواج منعکس شده را دریافت میکند. دوران مجال ارسال و رجوع امواج تحت عنوان سطح مایع گزارش میگردد.

 

 ترانسمیترهای سطح التراسونیک (Ultrasonic Level Transmitter)

روش استفاده از این نوع لول ترانسمیتر مانند ترانسمیترهای راداری هست که با ارسال پالس های  التراسونیک به باطن مخزن عمل میکند. در این‌شیوه یک ترانسدیوسر التراسونیک در بخش بالایی مخزن نصب می شود و پالس التراسونیک را به باطن مخزن می فرستند. زمان ارسال پالس های التراسونیک و رجوع آن ها نشانه میدهد که میزان سطح مایع در داخل مخزن چگونه می‌باشد.

 

ترانسمیترهای سطح مایکروویو هدایت شده (Guided Microwave Level Transmitters)

لول ترانسمیتر مایکروویو هدایت شده با ارسال امواج مایکروویو یا الکترومغناطیس کار می کند و شیوه فعالیت آن مانند ترانسمیترهای گذشته است. این ترانسمیتر هم بر روی مخزن نصب میشود و پس از ارسال امواج مایکروویو و دریافت امواج منعکس شده میتواند سطح پر شده مخزن را اندازه گیری کند.

 

مجموعاَ ترانسمیتر هایی که با ارسال امواج عمل می کنند، به عنوان ابزارهای دقیق تر و محبوب تر در سطح بازار شناخته می شوند و محاسبات آن ها طرفداران بیشتری دارا هستند. امروزه انواع مختلفی از ترانسمیتر سطح در بازار مو جود می باشد و هرمورد از آنها برای یک سبک خاص از مخازن و سیستم های صنعتی کاربرد داراست. فقط می بایست به خیال داشته باشید که به هنگام خرید ترانسمیتر سطح به موقعیت مخزن و سایر موردها تاثیرگذار بر آن توجه داشته باشید.